Tanja Vahvelainen

Antaa miehen ajaa

Nykyisessä naurettavassa ilmastopaniikissa poliitikot toisensa perässä huutaa mitä älyttömämpiä ehdotuksia ilmastomuutoksen torjuntaan ja porukka taputtaa käsiään yhtä rivakasti kuin Touko Aalto miesten peppuja ruotsalaisella klubilla. 

On jo tullut vastustusta lasten keskuudessa herättäneet pakolliset vegepäivät kouluihin, samoin kuin tuli samanlaiset ”safkaa lentää roskiin” -vegepäivät myös inttiin, ja on ehdotettu korkeampia veroja sinne sun tänne, sekä liharuuan vähentämistä myös vanhainkodeissa.

 

 Jotain rajaa. 

 

Vaikka Suomi laittaisi kaikki sähköt kiinni, sillä ei ole mitään vaikutusta ilmastomuutokseen. Me olemme pieni viiden miljoonan ihmisen kansa, joka jo nykyisellään tekee hyvin ympäristöystävällistä politiikkaa. Meillä ei ole tarvetta tehdä itsestämme marttyyria ajamalla täältä teollisuutta pois, eikä meillä muutenkaan ole syytä mihinkään itseruoskintaan.

 

Mutta ruoskintaa on luvassa.

 

SDP lupaa kieltää polttomoottoriautot. En sitten tiedä mikä järki tuollaisella autoilijoiden kurittamisella on. Kenties Antti Rinne koittaa kompensoida aiempia ilmastopoliittisia lausuntojaan, kuten surullisen kuuluisaa toteamustaan, joka kuuluu näin: ”Hölmöä miettiä mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa.”

 

Autoilun kitkeminen on muuttunut jonkinlaiseksi sankariteoksi, minkä avulla voi pestä mitkä tahansa synnit pois harteiltaan, ja se kyllä näkyy: Useita autoteitä on poistettu Helsingistä ja lisää on autoteiden kitkemisiä luvassa. Suunnitellaan korkeampia parkkimaksuja, vähempiä parkkipaikkoja, tullimaksuja, sekä veronkorotuksia. Näistä konsteista jokainen, paitsi verotus, on myös siitä kelju, että ne ruuhkauttavat liikenteen. Tulleja täällä ei vielä ole, mutta Bangkokissa vieraileena tiedän, kuinka hyvin tullit toimivat: Autoilijat ”yllättäen” menevät kiertoreittejä välttääkseen tullit ja sitten pikkutiet ruuhkaantuvat.  

Eikä tämmöisellä autoilijoiden piiskaamisella ja arjen vaikeuttamisella oikeasti saada ilmastoa pelastettua, mutta aiheutetaan paljon mielipahaa ja pahimmassa tapauksessa vaikutetaan useiden yrittäjien liiketoimintaa negatiivisesti.

 

Suomalainen mies tarvitsee autoaan käydäkseen töissä ja kuskatakseen lapsiaan harrastuksien pariin. Ja kyllä. Autolla saatetaan käydä myös asioimassa, vaikka samalla reitillä olisi bussilinjakin käytössä. - Eikä siinä ole mitään pahaa.

 

Jos on pakko jotain ”ilmastotekoja” väenvängällä väkertää, niin minulla on ehdotus. - Saa ihan ilmaiseksi ottaa käyttöön: Kaikkiin vastaanottokeskuksiin jokapäivälle vegesafkat tofuineen ja soijarouheineen normaalin ruuan sijaan. Siinä se maailma pelastuu kivasti. Tai ainakin muutama suomalainen pikkutyttö raiskaukselta, kun Suomi ei enää olisi niin houkutteleva maa partamiehille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Luulin otsikon perusteella, että tää blogi kertoo jollain sarkastisella tyylillä sukupuoliin liittyvistä stereotypioista. Muuten aika moni nainenkin tarvitsee autoaan töissä käymiseen.

Ja kukaanhan ei ole kieltämässä autoilua tässä maassa. Eli oli vaalitulos mikä tahansa, jokainen saa ihan vapaasti ajella autollaan.

Käyttäjän TeroLeikkil1 kuva
Tero Leikkilä

"Ja kukaanhan ei ole kieltämässä autoilua tässä maassa."

Kaikki paitsi persut ovat "ilmastonmuutoksen torjunnan" nimissä tekemässä autoilusta nykyistä paljon kalliimpaa. Ei se sitten ole pienituloiselle syrjäseudun asukille enää niin vapaata.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Ensimmäinen triggeröitynyt feministi ilmeisesti löytyi.

Arvi Hagelin

Kolmen miljoonan polttomoottoriauton muuttaminen sähköautoiksi Suomessa, 300 miljoonan polttomoottoriauton muuttaminen sähköautoiksi USA:ssa, ? miljoonan ... Euroopassa... kestää enemmän kuin sata vuotta ja aika paljon rahaa palaa. Jos asetettaisiin tavoitteeksi Suomen väkiluvun alentaminen 4 miljoonaksi, niin ei tarvita autoja niin paljon.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Ydinvoima on silloin aika ilmeinen ratkaisu. Sekä vähennetään sähköntuotannon päästöjä, että saadaan sähköautojen kuitenkin tarvitsemaa sähköä. Win-win. Jossain vaiheessa siirrytään kuitenkin uusissa autoissa pois polttomoottoriautoista, ainakin pelkistä sellaisista. Vanhemmat ajoneuvot voivat edelleen olla mitä vaan, mutta hybridi on lähitulevaisuuden auto.

Tarvittavan sähköntuotantokapasiteetin rakentamiseen ei mene niin kauan, kuin luulisi. Yksi ainoa ydinreaktori vastaa sähköteholtaan parhaimmillaan 300-800 tuulivoimalaa. Hanhikivi 1+2, OL3+4 on jo sitten aika paljon. Vaikka koko Suomen autokanta sähköistettäisiin, se ei ole ydinvoimaloille mikään haaste. Kaikki autoto eivät kuitenkaan ole smaan aikaan latauksessa.

Tekniikan Maailma muistaakseni laski tarvittavan lisätuotannon määrän, eikä se päätä huimannut. En jaksa itse nyt googlettaa sitä.

Itse Vahvelaisen kirjoitukseen: kyllä, on hyvin monia ihmisiä, jotka töiden takia melkein väkisin tarvitsevat omaa autoa. Eikä ole oikein, että juuri nämä ihmiset joutuvat maksamaan laskun.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset